Recensie van koukleum.nl (30-11-2022)

Gepubliceerd op 30 november 2022 om 20:53

"Wat was ik blij toen Marieke ons benaderde met de vraag of wij interesse hadden om deel te nemen aan de blogtour rondom ‘Als water en vuur’. Het eerste deel ‘Iets nieuws onder de zon‘ las ik met erg veel plezier en natuurlijk was ik razend nieuwsgierig naar dit tweede deel in De duinen van Westzand-serie, geschreven door Marieke Douwes. Ik was vooral nieuwsgierig naar dorpsgeit Bella, want die had in het eerste deel toch echt mijn hart gestolen!

Natuurlijk kennen wij de verschillende personages al vanuit het eerste deel ‘Iets nieuws onder de zon’. Zo ook Maggie. Ze had in het eerste deel een kleine rol, maar in dit vervolg zoomt auteur Marieke Douwes verder op haar in. En wat blijkt: Maggie is een bijzonder en interessant personage. Ze heeft in het verleden, vooral op liefdesgebied, al genoeg voor haar kiezen gekregen. Zo liet haar jeugdliefde Renze haar, zes jaar geleden, zo maar in de steek. Maar Maggie kan haar ogen niet geloven als hij plotseling terug is in het dorp. Maar hij is niet alleen, ook heeft Renze sinds een paar jaar een maatje, genaamd Castor. Het is een zwarte herder die niet van Renzes zijde wijkt. Al snel wordt het duidelijk dat de hond een hele bijzondere hond is.

Maar als wij het toch over dieren hebben. In het eerste deel kwam dorpsgeit Bella vaak aan bod. Echter in dit vervolg wordt haar naam wel soms genoemd maar verder speelt ze niet echt een grote rol in dit verhaal. Dit vind ik eerlijk gezegd wel een gemis! Daarentegen ben ik wel van mening dat het super leuk is dat Castor, de herdershond van Renze, nu een prominente rol in het verhaal speelt. Dieren doen het altijd goed in een verhaal en daar is deze serie weer het bewijs van.

Beetje bij beetje krijg je, tijdens het lezen, inzicht in het verleden van Maggie, maar vooral van Renze. Want waarom is hij nu eigenlijk terug gekomen, en nog belangrijker, waarom verdween hij zes jaar geleden zo plotseling?

Wat ik daarnaast ook miste in dit deel is het cosy dorpsgevoel. Dit was iets waarom ik zo hield van het eerste deel. Maar in dit tweede is dit een stuk minder aanwezig. Dit verhaal speelt zich voor een groot gedeelte af in het plaatselijke hotel en hierdoor had ik minder de klik met Westzand zelf. Is dit dan verkeerd? Nee zeker niet! Ik ben wel benieuwd of ik bij het lezen van het volgende deel wel dat dorpsgevoel terug krijg en dorpsgeit Bella weer een prominentere rol krijgt in het boek. Maar Castor, de hond van Renze, mag ook zeker niet ontbreken. Laat ‘Uit het juiste hout gesneden’, waarin Nikita, de zus van Maggie centraal staat, maar snel verschijnen."

Koukleum heeft ook een hele mooie website. Die vind je hier

Lieve Bryan, stiekem vond ik het een groot compliment dat je Bella zo miste in deel 2. Ik bedoel: hoe kun je een geit zoveel harten laten veroveren? Ik beloof je dat je deel 3 ook wel zult kunnen waarderen. En de tips voor meer cosiness...? Ik neem ze mee want tenslotte is deel 3 nog niet af ;-)