Recensie van what.priscilla.reads op Instagram

Het verhaal leest weer lekker weg. Niet alleen leer je Maggie beter kennen maar zeker ook Renze en je krijgt inzicht in wat ze de afgelopen jaren zonder elkaar meegemaakt hebben.
Tel daarbij de bewoners op die je al eerder hebt leren kennen en het is weer heerlijk vertoeven in westzand.

Zou jij je jeugdliefde nog een kans geven?

Recensie van Kim Coenen op Hebban.nl ****,5
Prachtig tweede deel!

15 februari 2023

"Na het lezen van het eerste deel van deze onwijs leuke serie weet ik één ding zeker, ook de volgende delen wil ik enorm graag lezen. Gelukkig is deel 2 al beschikbaar en kan ik direct door met het tweede deel. Ik ben dan ook benieuwd of het tweede deel verder gaat met dezelfde hoofdpersonages? Of dat we nu wisselen? Aangezien ik niet de flaptekst heb gelezen, heb ik nog geen enkel idee. Wel zijn mijn verwachtingen na het eerste deel erg hoog. Zal deel twee net zo goed zijn? De cover sluit in ieder geval perfect aan op het eerste deel.

Maggie, de zus van Fernando, heeft haar leven tegenwoordig weer goed op de rit en ze straalt weer. Zes jaar geleden vertrok naar grote jeugdliefde Renze plotseling uit haar leven, zij bleef met een gebroken hart achter. Ze werkt in het plaatselijke hotel, zwemt dagelijks in de zee, weer of geen weer, en maakt in haar vrije tijd de prachtigste kunstwerken. Dan duikt plotseling Renze weer op. Hij is terug in Westzand en beweert voorgoed te blijven. Maggie is op haar hoede, maar ze wordt nog altijd enorm tot hem aangetrokken. Het wordt nog lastiger wanneer hij haar ook nog te hulp schiet en constant voor haar klaar staat. Maar Renze is in die zes jaar tijd een hoop veranderd. En ook Maggie is een sterkere vrouw. Is er nog een toekomst voor hen weggelegd?

Wat een heerlijk en verrassend tweede deel was dit. Het verhaal volgt ditmaal twee andere hoofdpersonages, maar wel een bekende uit deel 2. Hierdoor kan je, maar ik raad het niet aan want de serie is te leuk, ook het verhaal afzonderlijk lezen. Maggie weet gelijk mijn hart te stelen en ik kan me helemaal in het personage vinden. Renze kan ik in het begin wat moeilijker pijlen, maar nadat hij zijn hart opent weet hij ook mij te raken. Het is leuk dat de hoofdstukken tussen de beide personages wisselen zodat je van beide personages een volledig beeld krijgt.

De verhaallijn is enorm leuk en verrassend, want hij is heel anders dan deel één, maar dat maakt het juist een feest. Toch sluiten de delen perfect op elkaar aan. Marieke heeft dan ook echt een heerlijke schrijfstijl, namelijk vlot en krachtig en ze weet het verhaal enorm levendig te verwoorden waardoor je compleet in het verhaal op gaat. Het verhaal kent heerlijke wendingen en ditmaal ook wat spannende gebeurtenissen waardoor het een feest blijft om te lezen. Natuurlijk mag je een heerlijk feelgood einde verwachten, ook daarin wordt je niet teleurgesteld.

Het tweede deel wist mijn al hoge verwachtingen te overtreffen. Dit verhaal vond ik nog leuker dan deel één, waarschijnlijk omdat ik het hoofdpersonage Maggie helemaal geweldig vindt. Het verhaal is prima los te lezen, maar geloof me, deze hele serie is geweldig. De heerlijke verhaallijn kent heerlijke ups en downs en ook een aantal spannende momenten en een flinke dosis humor. Hou je van feelgood? Dan is deze serie absoluut een must-read."

Net zoals het eerste deel is Kim heel royaal geweest met het plaatsen van haar recensie online. Onwijs bedankt! Ik kan me nu al verheugen op haar recensie voor de blogtour van deel 3.

Recensie van Miekeleest op Instagram

29 november 2022

Ik won onlangs het e-boek 'Als water en vuur' van @marieke.douwes.fransz - deel 2 uit de serie 'De duinen van Westzand'.
Wat een heerlijke feelgood is dit! 🥰 Warme personages, veel liefde en vriendschap, ook verdriet om te verwerken waarbij iedereen op elkaars steun kan rekenen. Ik vind het jammer dat ik het boek al zo snel uit heb, maar het las zo vlot en het is zo'n mooi verhaal💖 Dank je wel Marieke!

Recensie van Inez2807 op Hebban.nl *****
Wederom een knaller...

27 november 2022

"Deel twee uit de serie de Duinen van Westzand. Deze keer staat het leven van Maggie centraal.
Het boek leest als een trein en wegleggen lukt bijna niet.
Je wordt ondergedompeld en meegezogen in het leven van de bewoners van Westzand. Het voelt alsof je door een verborgen luikje naar binnen kijkt bij hun levens.
Ook deze keer weer treffende personages weergegeven die ervoor zorgen dat je een lach op je gezicht krijgt tijdens het lezen. Soms zelfs een brok van ontroering. Het verhaal raakt je op een bepaalde manier.
Zeker leuk zijn de personages uit deel een die ook in deel twee aan bod komen. Op deze manier kun je hun levens ook blijven volgen. Ook het geitje doet weer mee.
Ook nu weer een verhaal dat je doet verlangen naar meer als je het uit hebt. Je blijft geprikkeld door de gebeurtenissen.
De beide delen zijn afzonderlijk te lezen. Mocht je deel een nog niet hebben gelezen, zou ik dat zeker snel doen. Deel twee is nog leuker als je deel een ook hebt gelezen.
Op naar deel drie!!!
De schrijfstijl van Marieke Douwes is ongedwongen, helder en duidelijk. Ze schrijft heel beeldend. Het verhaal vormt een film in je hoofd. Een absolute aanrader!
Ik hoop dat er nog heel veel boeken van deze schrijfster gaan verschijnen. Ik ben een groot fan in ieder geval!"

Recensie van Boekenbeschrijfster op haar eigen site en Hebban.nl ****

24 november 2022

"Na het eerste deel uit De duinen van Westzand-serie, was ik erg benieuwd wat het tweede deel in petto heeft. Hierin staat Maggie centraal met af en toe een hoofdstuk vanuit Renze.

Maggie is in het eerste deel af en toe al voorbij gekomen, dus je kent haar al een beetje. Heel leuk om haar in ‘Als water en vuur’ beter te leren kennen. Marieke Douwes heeft met haar een leuk personage gecreëerd. Je merkt al gauw dat ze al wat meegemaakt heeft in het verleden, met name als Renze ineens voor haar neus staat. Stukje bij beetje laat de auteur je ontdekken wat dit is geweest. Interessant gedaan, want op deze manier weet Douwes de aandacht van haar lezers vast te houden.

Het verhaal leest lekker vlot. Als je er eenmaal helemaal inzit, wil je het liefste door blijven lezen. Wat is er gebeurd tussen Maggie en Renze? Wat is er toch allemaal aan de hand op het werk van Maggie? Hoe zit het nu precies met Renze? Deze en vele andere vragen worden gedurende het verhaal beantwoord.

Richting de ontknoping lijkt het verhaal van ‘Als water en vuur’ een wending te krijgen die je als lezer echt niet wil. Of dat ook daadwerkelijk uitkomt, daarvoor zal je het boek moeten gaan lezen. Douwes heeft in ieder geval een mooi tweede deel geschreven dat je nieuwsgierig maakt naar het derde en laatste deel waarin Nikita centraal zal staan. Ik kijk er al naar uit!"

Recensie van Yvonne op Kobo.com *****
Je voelt de warmte uit dit boek stralen

19 november 2022

"Wat heb ik weer genoten van Westzand en het verhaal van Maggie, wat een heel ander verhaal is dan dat van haar broer in deel 1, maar wel nét zo onder je huid kruipt. Wat gun je Maggie haar geluk! En ook de andere personages uit het fictieve plaatsje geven je een warm gevoel. Warmte, of zeg maar gerust hitte en vuur, staan dan ook centraal in dit boek. Je merkt dat Marieke enorm van haar personages houdt en ze weet dit gevoel perfect over te brengen op de lezer. Ik kan nu al niet wachten op het volgende, en helaas laatste, deel uit deze fijne serie!"

Recensie van Annemiek op Kobo.com *****
In één keer uitgelezen

16  november 2022

"Bij dit 2e deel wil je alleen maar doorlezen. Maggie haar gebroken hart heeft echt een flinke tijd nodig om weer vertrouwen in de liefde te krijgen. Dan krijgt ze ook nog een stalker op haar dak en voelt ze zich ook op haar werk en thuis niet meer veilig. Kan Castor daar verandering in brengen? Renze is brandweerman en heeft een flink trauma opgelopen tijdens zijn werk. Kandit allemaal nog goedkomen? Ga het lezen in Als water en vuur. Een heerlijk 2e deel.van deze serie. Emoties, spanning en liefde in deze Feelgood. Ik heb genoten van de personages ❤️"