Recensie boekenvansan (27-11-2022)

Gepubliceerd op 27 november 2022 om 11:32

"Vandaag is het mijn beurt om mee te doen aan de blogtour van Als water en vuur. Enorm bedankt @marieke.douwes.fransz dat je me opnieuw uitgekozen hebt na Iets nieuws onder de zon. Ook dank aan @harpercollins_holland.

De cover van dit tweede deel van de feelgoodserie  De duinen van Westland ziet er kleurrijk uit en is een leuke match met het eerste deel. Als je daarvan genoten hebt,  krijg je automatisch zin om te lezen hoe het verder gaat met de inwoners van het kustplaatsje.

Hoofdpersoon is de 30-jarige Maggie. Ze woont in een appartement in Westzand en werkt met plezier in het plaatselijke hotel. In haar vrije tijd is ze graag bezig met pottenbakken en elke dag zwemt ze in de ijskoude zee. Dit geeft rust in haar lijf en hoofd. Op een dag wordt die rust echter wreed verstoord doordat Renze plotseling voor haar staat. Hij is de jeugdliefde die zes jaar geleden uit haar leven vertrok en haar met een gebroken hart achterliet. Nu geeft hij aan dat hij van plan is in Westzand te blijven. Maggie weet niet goed wat ze hiervan moet denken en is in eerste instantie terughoudend. Toch voelt ze ook de aantrekkingskracht tussen hen. Door een minder leuke gebeurtenis komt de knappe brandweerman een poosje bij haar wonen en leren ze elkaar weer beter kennen. Ze komen erachter dat ze, door omstandigheden,  beiden veranderd zijn in de tussenliggende jaren.  Zullen ze uiteindelijk samen weer een toekomst hebben?

Doordat dit een feelgood is, kun je al snel raden of een gezamenlijke toekomst voor Maggie en Renze weggelegd is maar dat doet absoluut niet af aan het leesplezier. Marieke is een ster in beeldend schrijven waardoor je je helemaal kan inleven in alle gebeurtenissen. Je ziet het gewoon voor je en hebt het idee dat je zelf in Westzand rondloopt.
Het verhaal zit goed in elkaar. Naast de serieuze toon valt er regelmatig wat te lachen en dat vind ik een mooie combinatie bij een feelgood. Het grootste gedeelte van het verhaal wordt vanuit Maggie verteld maar er zijn ook vijf hoofdstukken vanuit Renze geschreven. Dit maakt het afwisselender en geeft een goed beeld van de gedachten en gevoelens van hen beiden. Marieke weet deze ook gedetailleerd en ontroerend te  beschrijven. Je gaat steeds meer met ze meeleven en al snel sluit je ze in je hart.

Ook bij dit boek hoort een playlist met mooie nummers. Ik heb ze voor het lezen alvast een keer geluisterd om nog meer beleving bij het verhaal te krijgen en daarna natuurlijk nog vaker. Leuk idee om dit erbij te doen!!

Opnieuw heeft Marieke een heerlijk feelgood boek geschreven. Stiekem vind ik deze nog beter dan de eerste omdat het verhaal me meer aansprak en ontroerde.  Ik heb er enorm van genoten en ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Maggie, Renze en de andere inwoners van Westzand.  Gelukkig hoeven we daar niet lang op te wachten want begin 2023 verschijnt het derde deel: Uit het juiste hout. Deze gaat over Nikita, de zus van Maggie en Fernando.
Ik geef Als water en vuur ruim 4 sterren!"

Lieve Sandra, van deze recensie ga ik bijna naast mijn schoenen lopen, haha! Wat fijn ook dat je genoten hebt van de playlist, superleuk!