Recensie van Chicklit.nl

Gepubliceerd op 7 juni 2021 om 09:34

Een tijdje geleden heb ik een digitaal recensie exemplaar naar Chicklit.nl gestuurd. Aan deze site wordt, naast Hebban.nl, flinke waarde gehecht wat recensies betreft. Ik vond het best spannend omdat er dan mensen naar gaan kijken die er zogezegd verstand van hebben. Althans, dat wordt verwacht. Als eerste begin ik met het aantal sterren (of eigenlijk moet ik hartjes zeggen). 'Klavers, Edelweiss & Sachertorte' kreeg er 3 en daar ben ik dik tevreden mee! Het is een fijn gemiddelde en als ik zie dat zelfs Lucinda Riley met haar Zevende Zus op Hebban regelmatig 3 of zelfs 2 sterren scoort dan ben ik een gelukkig schrijfster.

Toch bekruipt me het gevoel dat in dit geval mijn boek bij de verkeerde recensent terecht is gekomen. Want zelfs de titel zorgde bij deze dame al voor kopzorgen... Ze wist niet zeker of het misschien sloeg op de achternamen van personages. Het duurde lang voordat ze erachter was waar de titel vandaan kwam. Goed, dat de naam 'Sachertorte' niet meteen een belletje doet rinkelen, dat kan ik nog begrijpen. Maar als men al niet eens weet dat klavers en edelweiss bloemen zijn...sta je dan als schrijfster al niet meteen met 1-0 achter? En dan hoef je nog niet eens de link Klavers-Ierland en Edelweiss-Oostenrijk te leggen.

Recensies blijven natuurlijk altijd een persoonlijk iets. Een eigen mening en juist daarom zijn zoveel verschillende recensies zo waardevol. Want waar de meeste lezers tot nu toe juist de verschillende plotwendigen een pluspunt vonden, was het voor Chicklit juist een minpunt. Ook was de huiselijke beschrijving vaak iets te uitgebreid terwijl dat bij de meeste lezers juist een fijne sfeer opriep (wat ook mijn bedoeling is geweest). Ook vond men het hier en daar niet geloofwaardig. Ik vraag me altijd af of dat ook weleens gezegd wordt van een Stephen King of J.K. Rowling...

Hoe dan ook: dat ik met deze minpunten er toch 3 sterren uit wist te slepen stemt mij bijzonder tevreden!

Lees de hele recensie op Chicklit.nl.