Recensie Koukleum (8 maart 2023)

Gepubliceerd op 8 maart 2023 om 12:02

Het is weer blogtour-time! Toen Marieke ons vroeg of wij ook weer deel wilden nemen aan de blogtour rondom ‘Uit het juiste hout’, het derde en laatste deel in De duinen van Westzand-serie, hoefde ik niet lang te twijfelen, want de vorige twee delen waren verhalen met een hoog feelgood-gehalte. Enige tijd later ontvingen wij het recensie-exemplaar in onze digitale brievenbus. Hier willen wij Marieke Douwens en HarperFirst natuurlijk hartelijk voor bedanken.

Informatie die te lezen is op internet over dit verhaal: Wanneer de liefde de spijker op zijn kop slaat.

De duinen van Westzand is een driedelige feelgoodserie om bij weg te dromen. Laat je meevoeren door zee, strand en zinderende liefdes in dit fictieve Noord-Hollandse kustdorpje. Uit het juiste hout is het derde en laatste deel.

Na vriendin Daphne heeft ook zus Maggie haar wederhelft gevonden in het idyllische Westzand. Uiteraard is Nikita blij voor hen, maar misschien (heel misschien!) is ze ook een tikje jaloers. Ze heeft een goedlopend timmerbedrijf, kan uit de voeten met zowel naaldhakken als stalen neuzen en heeft een fijne familie- en vriendenkring. Maar toch, iedere avond thuiskomen in een stil huis begint haar tegen te staan.

Als Nikita wordt gevraagd om mee te werken aan de renovatie van het oude Duinrestaurant, neemt haar leven een nieuwe wending. De andere timmerman op de klus blijkt niemand minder dan Michael, de charmante onenightstand die ze al weken niet uit haar hoofd krijgt. Hun aantrekkingskracht is onmiskenbaar, maar is Michael wel de man die hij beweert te zijn? Als de restauratie ook nog eens op losse schroeven komt te staan, zet Nikita alles op alles om niet alleen haar hart, maar ook het monumentale pand te beschermen. Is ze dapper genoeg om voor de liefde te kiezen?

De cover

Deze keer is de achtergrond in paars tinten en het silhouet is een verliefd stelletje, dat hand in hand loopt. Voor mijn gevoel zijn dit Nikita en Michael. De gereedschapskist die er speels opstaat, bevestigt dit voor mijn gevoel. De cover oogt weer erg vrolijk en past goed bij de andere twee delen. Een echte feelgoodcover.

De auteur

Marieke Douwes was een van de finalisten van de Luitingh-Sijthoff Schrijfwedstrijd. Eerder schreef ze de roman Klavers, Edelweiss & Sachertorte. Haar serie De duinen van Westzand is ideaal voor fans van Jill Mansell en Jenny Colgan.

Het verhaal

Nikita is blij voor haar vriendin Daphne en haar zus Maggie, maar ze is toch ook een beetje jaloers. Want beiden hebben ondertussen de liefde gevonden in het gezellige Westzand, maar bij Nikita komt de prins op het witte paard maar niet voorbij. Ze heeft een goedlopend timmerbedrijfje en haar familie en vriendenkring is alles voor haar. Maar toch, elke avond als ze thuis komt is het zo stil in huis en is er niemand die op haar wacht.

Als eindelijk, na jaren van verval, het oude Duinrestaurant opgeknapt wordt, wordt Nikita bij de klus betrokken en haar leven neemt een nieuwe wending. De tweede timmerman is namelijk Michael en die krijgt Nikita maar moeilijk uit haar hoofd aangezien ze een paar weken eerder samen een vurige onenightstand hebben beleefd. De aantrekkingskracht tussen hen is net als twee magneten, maar is Michael wel de man die hij zegt te zijn? Als de renovatie bijna klaar is gebeurt het onmogelijke en moet Nikita er alles aan doen om de renovatie af te ronden. Eindigt de renovatie in een sprookje? Of blijft Nikita toch alleen achter?

Mijn mening

Aangezien ik ‘Iets nieuws onder de zon‘ en ‘Als water en vuur‘, de eerste twee delen in De duinen van Westzand-serie, met zo veel plezier gelezen had, was het, toen wij gevraagd werden door Marieke om deel te nemen aan de blogtour, heel snel besloten, want dit derde en laatste deel wilde ik graag lezen.

Als ik begin te lezen kom ik meteen Nikita tegen, die ook al een rolletje speelde in de eerste twee delen in deze serie. Ze wordt wakker van Jack, de witkuifkaketoe van Michael, haar onenightstand, waar ze net naast wakker geworden is. Jack begroet haar met de woorden ‘Eruit luiwammes! Oeh blote kont, blote kont!’, en met die woorden is de toon van het verhaal gezet. Een toffe afsluiting van een geweldige feelgoodserie over het fictieve dorpje Westzand.

Natuurlijk komen ook de andere bekende personages uit Westzand aan bod, denk hierbij aan bijvoorbeeld Daphne, Fernando en Renze, die wij al kennen uit de voorgaande delen. Wat fijn is is dat in dit laatste deel deze personages ook nog eens kort worden aangestipt en als je de eerdere delen niet gelezen heb, je toch weet wie ze zijn. Hierdoor kun je ‘Uit het juiste hout’ ook als stand alone lezen, echter ben ik altijd van mening dat je een serie als serie moet lezen, want daarvoor heeft de auteur er ook meerdere delen van gemaakt.

Ondertussen na de drie delen, in deze serie, gelezen te hebben kan ik stellen dat Marieke zich, voor mij persoonlijk, heeft bewezen als auteur en laat ze zien dat ze haar plekje tussen de feelgoodauteurs heeft weten te bemachtigen. Ze is bij HarperFirst dan ook in een warm bad terecht gekomen en dat zie je terug in haar verhalen. Persoonlijk hoop ik dat ‘De duinen van Westzand’ in de toekomst ook nog in paperback-vorm mag verschijnen, zodat deze leuke serie nog meer lezers kan bereiken.

Dan nog even terug naar Jack, de witkuifkaketoe van Michael. Waar wij in ‘Iets nieuws onder de zon’ kennis maakte met Bella de dorpsgeit en in ‘Als water en vuur’ met Castor de trouwe viervoeter van Renze, is er in dit derde deel plaats gemaakt voor Jack. En eerlijk is eerlijk ik had al genoten van vooral Bella, maar Jack is, wat mij betreft de overtreffende trap. Ik kan mij voorstellen dat Marieke veel plezier heeft beleefd aan het schrijven van de zinnen die deze eigenwijze kaketoe uitkraamt. Dit spat, tijdens het lezen, dan ook echt van de pagina’s. Dit is wat mij betreft een grote toegevoegde waarde aan het verhaal en ik heb soms dubbel gelegen om de uitspraken van Jack.

Ik begreep van Marieke dat er helaas geen vierde deel zal komen rondom De duinen van Westzand. Persoonlijk vind ik dit jammer, want dit dorpje verveelt nooit. Maar er is wel nog ander goed nieuws, want Marieke heeft wel al plannen voor nieuwe schrijfsels en natuurlijk kan ik ook nog altijd haar debuut ‘Klavers, Edelweiss & Sachertorte‘ gaan lezen, die naast de paperback, nu ook eindelijk als e-book verschenen is.

Ik hoop dat wij in de toekomst nog veel van Marieke gaan horen, want één ding is zeker, Marieke weet wat schrijven is!

Lieve Bryan... wat een mooie woorden. Ik deel je wens wat betreft paperback-vorm zeker, haha! Ach, er moet wat te wensen overblijven hè. Jouw recensie voelt als een 10 sterren beoordeling! Dank je wel!